dinsdag 24 mei 2011

nog wat oud werk: Netwerken

Netwerken


22 nov, 23:36
Netwerken is een modern woord, en bovendien iets dat je beslist moet doen als ik de experts mag geloven. Helemaal als je bezig bent om een ´carriereswitch´ te maken - ook al zo'n hip woord. Nou heeft een re-integratiecoach ervoor gestudeerd, dan is het minste wat ik kan doen een profiel aanmaken op LinkedIn en Monsterboard en kijken wat er van komt.

Mijn eerste indruk is dat iedereen een prachtig opgepoetst plaatje voorspiegelt. Zo is daar iemand - geen namen - die overspannen is geweest. Nog steeds een prachtig profiel, waar met geen woord gerept wordt over de doorstane kommer en kwel van de laatste jaren. En neem maar van mij aan dat 'overspannen' zijn bepaald niet leuk is. Dit euvel neem ik maar even voor kennisgeving aan: je cv opleuken is prima, je eigen glazen ingooien en van de trampoline lazeren is gewoon stom.

Ik neus wat verder rond en kom allerlei oude bekenden tegen. Nieuwsgierig als ik ben, lees ik het profiel, hun kwaliteiten, opleiding. Dan ontdek ik dat mensen je kunnen aanbevelen. Geweldig, dan scoor je weer 5 % extra op je profielscore! Ook hier glanzende verhalen over de ander. Dan vraag ik me af wat anderen over mij zouden schrijven? En welk gewicht legt dat in de schaal?

Een meer nauwkeurige observatie levert op dat er toch wel wat mensen zijn die steeds hetzelfde jubelverhaaltje over hun collega's schrijven, met steeds de zelfde componenten: geweldige collega, inspirerend, humor, drive... Soms zelfs letterlijk hetzelfde, alleen de naam is verschillend.

Hoe 'bijzonder' en geweldig ben je nog als iedereen om je heen 'bijzonder' en geweldig is? Dit lijkt op de nieuwe kleren van de keizer. Zijn we nu met z'n allen zo verblind door alle glans, dat we de werkelijkheid niet meer zien? De werkelijkheid met al zijn lelijkheid, gewoonheid, butsen en builen? Mooi in zijn lelijkheid?

Ik heb de wijsheid niet. In tegendeel, ik observeer en trek mijn eigen conclusies. Laat een ander dat ook voor zichzelf doen. LinkedIn is misschien wel nuttig, maar de zoutpot staat alvast op tafel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten